לאום
- קבוצה שיש לה יסודות משותפים (אתניים תרבותיים או יסודות פוליטיים).
- לקבוצה זו מדינה ריבונית או אוטונומיה (שלטון עצמי) בתוך מדינה קיימת או שהיא שואפת לאחת מאלה.
לאומיות אתנית-תרבותית
- השאיפה המשותפת של בני לאום לשלטון עצמי, במסגרת מדינה ריבונית / לאוטונומיה בתוך מדינה.
- מבוססת על יסודות אתניים – תרבותיים משותפים כמו: שפה, מוצא, תרבות, היסטוריה ולפעמים דת.
לאומיות פוליטית-אזרחית
- השאיפה המשותפת לבני לאום לשלטון עצמי, במסגרת מדינה ריבונית / אוטונומיה בתוך מדינה,
- השאיפה מבוססת על יסודות פוליטיים, כמו: שותפות / רצון משותף לחיות באותה מדינה או באותה מסגרת פוליטית, ובקידום יחד ערכים ונורמות משותפים – תפיסה של "טוב משותף".
מדינת לאום אתנית-תרבותית
- מדינה המזוהה ברמה הקולקטיבית (כלל-אזרחית) עם לאום אתני-תרבותי אחד, ומבטאת את זכותו להגדרה עצמית לאומית.
- חלק מהסמלים, המועדים, החוקים ומוסדות המדינה, נותנים ביטוי ליסודות האתניים התרבותיים (מוצא, שפה, תרבות, היסטוריה, ולפעמים גם דת), של קבוצת הרוב הלאומי.
- אבל קיימים גם יסודות פוליטיים-תרבותיים-ערכיים משותפים לכלל אזרחי המדינה (רצון משותף לחיות באותה מדינה ולקדם יחד ערכים ונורמות משותפים / תפיסה של "טוב משותף").
מדינה דו-לאומית
- מדינה המזוהה ברמה הקולקטיבית (הכלל-אזרחית) עם שני לאומים אתניים שונים, ומבטאת את זכותם להגדרה עצמית לאומית.
- חלק מהסמלים, המועדים, החוקים ומוסדות המדינה מבטאים את היסודות האתניים התרבותיים של שני הלאומים הדומיננטיים במדינה.
- אבל קיימים גם יסודות פוליטיים-תרבותיים-ערכיים משותפים לכלל אזרחי המדינה (רצון משותף לחיות באותה מדינה ולקדם יחד ערכים ונורמות משותפים / תפיסה של "טוב משותף"), המגבשים את שני הלאומים.
מדינה רב-לאומית
- מדינה המזוהה ברמה הקולקטיבית (כלל-אזרחית) עם מספר לאומים אתניים דומיננטיים במדינה.
- הסמלים, המועדים, החוקים ומוסדות המדינה נותנים ביטוי ליסודות האתניים והתרבותיים של כל הלאומים הדומיננטיים במדינה.
- אבל קיימים גם יסודות פוליטיים- תרבותיים-ערכיים משותפים לכלל אזרחי המדינה (רצון משותף לחיות באותה מדינה ולקדם יחד ערכים ונורמות משותפים / תפיסה של "טוב משותף") המגבשים את כלל הלאומים.
מדינת לאום פוליטית / כלל אזרחיה
- מדינה שמגדירה את השייכות הלאומית על בסיס האזרחות בלבד / ניטראלית מבחינה אתנית (חפיפה בין לאומיות לאזרחות).
- הסמלים, המועדים, החוקים ומוסדות המדינה אמורים לבטא יסודות המשותפים לכל האזרחים במדינה [ולא יסודות אתניים].
- היסודות הפוליטיים משקפים ערכים משותפים לכלל אזרחי המדינה.
הצדקות לקיומה של מדינת לאום
ההצדקה הקולקטיביות ( הצדקה מן הזכות להגדרה עצמית)
לעמים יש זכות טבעית לממש את זהותם/ תרבותם הלאומית במדינת לאום. צידוק זה איננו ממוקד בזכויות הפרט, אלא עוסק בזכויות של קבוצות קולקטיביות-לאומיות.
בישראל: העם היהודי, כאומה בעלת מורשת מובחנת ועשירה, זכאי למדינת לאום למימוש תרבותו.
ההצדקה עפ"י חשיבות הסולידריות
מדינת לאום אתנית תרבותית היא בסיס לסולידריות חזקה בין רוב האזרחים, בגלל הקשר הלאומי ביניהם. סולידריות זו מחזקת את יציבות המדינה (ומונעת מלחמות אזרחים), היא מחזקת דאגה לרווחה (שיכולה להועיל גם לקבוצות המיעוט במדינה).
בישראל: הסכמתם של רוב אזרחי ישראל על הגדרתה כמדינה יהודית, מחזקת את הסולידריות ביניהם ומסייעת לחוסנה של המדינה.
ההצדקה הליברלית עפ"י הזכות לתרבות
לבני אדם יש זכות לתנאים, שיאפשרו להם לפתח את תרבותם בצורה מיטבית. מדינת לאום היא הכלי המיטבי לפיתוח תרבותי מלא של אומה, ולכן יש לשאוף להעניק לכל תרבות לפחות מדינה אחת. ההצדקה תלויה בשמירת זכויות הפרט של כלל האזרחים, וכן בהכרה בזכות של קבוצות אחרות לביטוי לאומי.
בישראל: מדינת הלאום היהודית היא המקום היחיד, בו המרחב הציבורי מונחה על ידי התרבות היהודית: שפה, ימי שבתון, סמלים, רוב יהודי.
ההצדקה עפ"י עקרון הכרעת הרוב
הכרעת הרוב הוא עקרון יסוד בדמוקרטיה. כאשר רוב האזרחים רוצים בכך, מתחייב מעקרון הכרעת הרוב לעצב את המדינה כמדינת לאום.
בישראל: רוב הציבור בישראל תומך בהגדרתה כמדינה יהודית, ולכן על פי העיקרון של הכרעת הרוב, עליה להיות כזו.
ההצדקה במקרה היהודי, עפ"י הזכות לחיים ולביטחון ולמניעת רדיפות
לבני אדם יש זכות לחיים ולביטחון, ובמקרים של רדיפות ואיום מדינת לאום מהווה מסגרת מיטבית למניעתן. העם היהודי מאוים במיוחד על ידי אנטישמיות, שגם כיום לא נעלמה מן העולם / מדינת ישראל דואגת יותר מכל מדינה אחרת למימוש זכותם של יהודים לחיים ובטחון.