בנספח לשאלה זו מוצגים שני דיוקנאות (ציור עצמי) של מוריץ דניאל אופנייהם, צייר יהודי-גרמני בן המאה ה-19, שצוירו בתקופות שונות של חייו. התבונן בדיוקנאות וענה על שני הסעיפים א-ב.
א. תהליך השתלבותו של הצייר בחברה הגרמנית בעקבות התהליך האמנציפציה בא לידי ביטוי בהבדלים שבין שני הדיוקנאות שלפניך.
הצג הבדל אחד בין הדיוקנאות שמשקף את התהליך שעבר הצייר. בסס את תשובתך על רכיב אחד מכל דיוקן (סך הכול – שני רכיבים).
ציין את התחום שבו ההבדל שהצגת בא לידי ביטוי. (8 נקודות)
ב. על פי מה שלמדת, הצג שני תחומים נוספים, שאינם באים לידי ביטוי בדיוקנאות, המבטאים את השתלבות היהודים בחברה האירופית בעקבות תהליך האמנציפציה. (7 נקודות)

חזרה למאגר השאלות לחץ כאן
לצפייה בחוברת "זכור ימות עולם" המעודכנת לתשפ"ב לחץ כאן
התשובה שלפניכם הנה הצעה בלבד. היא אינה מחוון של הפיקוח ולא על דעת הפיקוח. ייתכן ויהיו פערים בין התשובה הזו לתשובת הפיקוח על שאלה דומה. התשובה נועדה לתת מחוון כללי בלבד.
א. הבדל בין הדיוקנאות:
התהליך- הצייר עובר תהליך של חילון. האמנצפציה וההתערות בחברה הנוכרית הובילה להתרופפות בשמירה על תורה ומצוות. השינוי בתחום הדתי.
רכיבים- בדיוקן הימני הצייר בעל חזות שומרת מצוות-זקן, פאות, כיפה.
בדיוקן השמאלי הפאות והכיפה נעלמו, סגנון הלבוש השתנה.
- התהליך- הצייר מפתח ומשכלל את יכולת הציור שלו, האמנות התפתחה בקרב היהודים בתקופת האמנצפציה.
תחום- תרבות/ אמנות.
רכיבים- ימין- רישום בשחור לבן, שמאל- ציור צבעוני, נוף, תלת מימד.
- התהליך- הצייר שם את עצמו במרכז, נראה בטוח בעצמו.
בתק' האמנצפציה היהודים הופכים להיות שווי זכויות בחברה הגויית, לא עוד מושפלים. תחום המעמד המשפטי.
רכיבים- ימין- הצייר מביט הצידה, שמאל- הצייר מביט לפנים.
ב. תחומים נוספים:
דמוגרפיה: מגורים- כבר לא חייבים לגור רק בשכונות של יהודים, ולכן רבים עברו לגור בשכנות לגויים. יהודים רבים אשר לפני האמנציפציה חיו בכפרים ועיירות , עברו לגור בערים הגדולות (עיור) בשל אפשרויות כלכליות שנפתחו בפניהם ותחושת בטחון.
חינוך והשכלה: יהודים החלו ללמוד בבתי ספר ממשלתיים, אוניברסיטאות,
כלכלה : תעסוקה- לפני קבלת האמנציפציה היהודים עסקו בעיקר- בהלוואה בריבית, מסחר זעיר ובעל מלאכה. לאחר קבלת האמנציפציה יכלו לעסוק בכל מקצוע שרצו. יהודים רבים עסקו במקצועות חופשיים: כעורכי דין, רופאים, מרצים, מורים וגם בבנקאות ובמסחר בינלאומי ועוד.
בתחום הפוליטי-בעבר ליהודים לא ניתנה אפשרות להשתלב בחיי השלטון ובעקבות האמנציפציה יהודים רבים קיבלו תפקיד פוליטי כחברי פרלמנט, ראשי ערים, שרים בממשלה ואף השתייכו לתנועות סוציאליסטיות וקומוניסטיות. לדוגמא: אדלוף כרמיה- יהודי שר המשפטים בממשלת צרפת.
תרבות: שמות- בעבר יהודים קראו לילדיהם בשמות יהודיים. עתה רבים קראו דווקא בשמות הנפוצים בחברה בה גרו. (לדוגמא: בנימין זאב הרצל- תיאודור)
שפה- בעבר דיברו בעיקר אידיש. עכשיו דיברו בשפת המדינה בה גרו (גרמנית, צרפתית, אנגלית).
דת: כל הדברים הללו הובילו בסופו של דבר להתרחקות מהדת היהודית- התבוללות והמרת דת .
יהודים רבים החלו להתנהג כנוצרים- החלו נישואי תערובת. כמו כן היו יהודים שהתנצרו על מנת לנתק כל קשר בינם לבין הקהילה היהודית ולהשתלב לחלוטין בחברה הכללית.