קטע I
בתקופת המאבק בבריטים בשנים 1945-1948 התנהלה ההעפלה ביוזמת ההנהגה המדינית בארץ באמצעות "המוסד לעלייה ב'" ובסיוע אנשי הפלמ"ח. השתתפו בה גם ניצולי שואה מאירופה ומתנדבים יהודים מן העולם. מטרת מפעל ההעפלה הייתה להוציא את היהודים ממחנות הפליטים ולהביאם לארץ. הכוונה במעשה זה הייתה גם לעורר את דעת הקהל העולמית לתמוך במאבק הפוליטי נגד מדיניות בריטניה בארץ. בשנות המאבק הגיעו לחופי הארץ 56 ספינות, ובהן כ־ 000,70 מעפילים. אולם רק 31 ספינות קטנות, ובהן כ־ 500,2 מעפילים, הצליחו לפרוץ את הסגר שהטילו הבריטים על חופי הארץ.
המורכבות של סוגיית ההתנגדות באניות שנתפסו השפיעה על ההבדל — לעתים עד כדי ניגוד — בעמדות של הנהגת היישוב כלפיה, בייחוד לאחר מקרים שבהם גבתה ההתנגדות באניות קרבנות בנפש בקרב המעפילים ניצולי השואה. מארגני ההעפלה נתנו הוראות שונות לכל ספינה באשר למידת ההתנגדות שעל מפקדיה להפעיל, לפי הנסיבות הפוליטיות שהיו בארץ במועד התקרבותה לחוף. הם חשש שהתנגדות חלשה תגרום להקפאה מוחלטת של המאבק בבריטניה. מפקדי האניות מן הפלמ"ח נטו מטבעם להזדהות עם המאבק הצבאי, אולם היו מביניהם שהתחבטו בשאלת זכותם המוסרית לתבוע מן המעפילים להיאבק בבריטים ולסכן את חייהם. בסופו של דבר הנסיבות המיוחדות לכל אניית מעפילים ועמדותיהם של מלווי האניות מן הפלמ"ח בנושא ההתנגדות, הכתיבו בכל אנייה ואנייה את אופי ההתנגדות ואת עוצמתה.
(מעובד על פי אתר מוזאון הפלמ"ח, aspx.default/web/il.org.palmach.www)
קטע II
אין ספק שלנוכחותם של השליחים הארץ־ישראליים על אניות הגירוש הייתה חשיבות, אולם המפתח להבנת עמידתם של המעפילים במבחן הוא המעפילים עצמם ]…[ עוצמתם התחזקה לא רק בשנים הקשות של המלחמה אלא גם בכורח המציאות שלאחריה ]…[ מעפילים ומלווים דיברו על תחושה של שליחות היסטורית שהדריכה אותם, על מורשת הדורות של העם היהודי ]…[ וכמובן שאין לזלזל בכוחו של ה"אין ברירה", וכי לאן ילכו? אם עדיין היה קיים אצלם המושג בית, ארץ ישראל הייתה ביתם.
)מעובד על פי חלמיש, א' ]1997' .]מעפילי אקסודוס' — ציבור שעמד במבחן. בשביל הזיכרון, 22 ,עמ' 9-14)
#1 אפשר להבין מן הקטע כי המטרה של מפעל ההעפלה לא הושגה במלואה.
הסבר קביעה זו.
#2הסבר בלשונך את הדילמה של הנהגת היישוב ומלווי האניות מן הפלמ"ח, בשאלת ההתנגדות
באניות המעפילים שנתפסו בידי הבריטים.
#3 בשני הקטעים שקראת נדונה התנגדות המעפילים באניות שנתפסו בידי הבריטים מנקודות
מבט שונות זו מזו.
הסבר את ההבדל בין נקודת המבט בקטע I ובין נקודת המבט בקטע II . בסס את דבריך
על כל אחד משני הקטעים.
על פי מה שלמדת, הצג את ההתנגדות של המעפילים כפי שהתרחשה באנייה אקסודוס.
קרדיט: מתוך בגרות בהיסטוריה