שאלת ידע
לפני כתיבת התשובה הוא קריאה של כל השאלות באותו הפרק כדי לבחור איזה נושא אני יודע הכי טוב. מתחילים בנושא שאתם הכי שולטים בו. למשל: מי שיודע ברמה טובה את נושא הציונות, כדאי שיתחיל בשאלה שעוסקת בנושא זה, ולא בשאלה שמדברת על הנאורות.
שלב א': מידת מוכנות.
האם אני מכיר את הנושא? האם אני שולט בו?
שלב ב': כמה שאלות?!
התנועה הציונית התאפיינה בריבוי של זרמים ומפלגות. הצג את הרעיון המרכזי של "המזרחי" ושל זרם נוסף שלמדת עליו.
בנוגע לכל אחד מן הזרמים שכתבת עליהם, ציין מחלוקת בתנועה הציונית שבה היה מעורב, והצג את עמדתו במחלוקת זו (סך הכול שתי מחלוקות).
בדף הטיוטא אני קודם כל מכין את רשימת השאלה שעליה אני נדרש לענות.
שימו לב למילות השאלה:
ציין – רק לכתוב זיהוי ספציפי, בלי להסביר, כמו למשל – פולמוס אוגנדה.
הצג/הסבר – להסביר באריכות את הנושא שנשאלתי עליו.
ולשאלה שלנו: כמה שאלות יש לנו?
1. הצג את הרעיון המרכזי של המזרחי.
2. הצג רעיון של זרם נוסף שלמדת עליו.
3. ציין מחלוקת ש"המזרחי" היה מעורב בו.
4. ציין מחלוקת שהזרם הנוסף היה מעורב בו.
5. הצג את העמדה של המזרחי במחלוקת שציינת (בסעיף 3)
6. הצג את העמדה של הזרם הנוסף במחלוקת שציינת (בסיף 4)
כלומר – שאלת הבגרות הזו מכילה בתוכה שש (6) תת-שאלות!!
שלב ג': כותבים.
רק בשלב הזה אני מתחיל לענות על השאלות שכתבתי לעצמי בטיוטה. אם נוח לך אתה יכול למספר את השאלות, ואם נוח לך אתה יכול לכתוב את התשובות זו אחר זו בצורה מסודרת.
שאלות טקסט חזותי
בשאלות טקסט חזותי יש לשים לב שעונים על כל סעיפי השאלה:
בנספח לשאלה זו מוצגת קריקטורה אנטישמית שפורסמה בגרמניה בשנות השלושים של המאה ה-20. התבונן בקריקטורה, וענה על שני הסעיפים א-ב.
א. הסבר כיצד הדגישה התעמולה הנאצית את הניגוד בין היהודים ובין הגזע הארי.
בסס את תשובתך על שני רכיבים מן הקריקטורה. (8 נקודות)
ב. התעמולה האנטישמית בגרמניה התבססה על תורת הגזע.
הסבר את תורת הגזע על פי מה שלמדת. (7 נקודות)

סעיף א'
כמה שאלות יש לי?
1. הסבר כיצד הדגישה התעמולה הנאצית את הניגוד בין היהודים לבין הגזע הארי.
2. לבסס את התשובה שלי על רכיב אחד מהתמונה.
3. לבסס את התשובה שלי על רכיב אחד נוסף מהתמונה.
ורק עכשיו מתחילים לענות.
שימו לב – סעיפים 2-3 דורשות מכם להסתכל בטקסט החזותי ולהביא ממנו "הוכחה" שמה שכתבתם בסעיף הראשון נכון. למשל, אם כתבתם שהיהודי צויר ע"י הנאצים כרכלן, בעל חזות של אף ארוך, בעל לבוש שחור ודוחה, ולעומת זאת הארי נתפס כמשכיל, כאדם נאה, בלונדיני וכו' – עליכם להביא לכך "הוכחות" מהקריקטורה, במקרה הזה.
רכלן – שני הגברים במרכז יושבים ומדברים בשקט, נראים כמרכלים. גם שתי הנשים משמאלם יושבות ומרכלות.
אף ארוך – כל אלו שיושבים בעלי אף ארוך.
לבוש שחור – הגברים לבושים עם מגבעת וז'קטים שחורים.
הארי מוצג כמשכיל – האישה הארית, שעומדת מקדימה (ובכוונה לא מתערבבת עם היהודים!) – קוראת ספר!
הארי מוצג כנאה – היא מסודרת ומאורגנת ולא נראית מכוערת כמו היהודים מאחור.
בלונדיני – ברור מהקריקטורה, למרות שהיא בשחור-לבן, שהבחורה היא בהירת שיער.
סעיף ב'
יש להסביר מהי תורת הגזע בלי קשר לטקסט החזותי. זו שאלה שגם אם נבחן אינו מצליח בסעיף א' להבין את הרכיבים השונים – הוא יכול לענות עליה מחומר הלימודים בלבד.
שאלת טקסט
לצורך ההדגמה, נבחר שאלה אקראית, על מנת להסביר כיצד עונים על שאלה מהשאלות 11-13 – שאלות טקסט.
שלב א' – לא קוראים את הטקסט!
קודם כל קוראים את השאלות ומנסים להבין "לבד" על מה הטקסט הולך לדבר. בהזדמנות הזו אני גם אבחר אילו שתי שאלות אני יותר יודע.
שלב ב' – קוראים רק מה שקשור לשאלה.
בחרתי שאלה. עכשיו אני קורא רק את החלק שקשור לשאלה, אחרת אני יותש מהקריאה הארוכה, עם מלים שלעתים אינן מובנות. על כן אם בחרתי בשאלה 11 סביר להניח שהתשובה נמצאת בפסקה הראשונה; שאלה 12 – בפסקה השנייה; שאלה 13 – בפסקה השלישית. יש לשים לב שייתכן והשאלה שולחת אותי ישירות למקום כלשהו בטקסט.
במאמר נטען כ ההיסטוריונים שכתבו על ההעפלה בעשורים הראשונים לאחר קום המדינה הדגישו את התרומה של אחד המחנות הפוליטיים במדינה.
על פי הקטע, ציין עם איזה מחנה הם היו מזוהים, והסבר על פי הפסקה האחרונה בקטע, כיצד נושא ההעפלה סייע למחנה זה.
על פי מה שלמדת, הצג את המחלוקת בין הנהגת היישוב ובין ה"פורשים" בנוגע לדרכי המאבק בבריטים לאחר פירוק תנועת המרי העברי.
השאלה מתחלקת לשניים – החלק הראשון הוא על-פי הקטע, והחלק השני הוא עפ"י מה שלמדת בכיתה, בלי קשר לקטע. המשמעות היא שאני יכול לקבל 5-6 נקודות גם בלי לקרוא את הקטע, אלא רק לענות על השאלה של הידע הלימודי.
כמה שאלות?
עפ"י הקטע: 1. ציין עם איזה מחנה הם (מי זה הם? ההיסטוריונים שכתבו על ההעפלה בעשורים הראשונים!) הם מזוהים (פוליטית) – כלומר: תמצאו בקטע עם איזה מחנה פוליטי היו מזוהים אותם היסטוריונים. זה כתוב מאוד ברור בקטע וצריך "לדלות" אותו.
2. עפ"י הפסקה האחרונה (שימו לב ששלחו אותי לפסקה ברורה) במה סייע נושא ההעפלה למחנה הזה? כלומר – מחנה X הרוויח מכל ענייני ההעפלה. מה הוא הרוויח?
בשלב הזה אני עובר את "עפ"י מה שלמדת" – החלק השני ועונה על כך, בלי קשר לקטע.
שאלות עמ"ר
שאלות מסוג עמ"ר הן שאלות שמבקשות מהתלמיד מיזוג של ידע מהחומר והבעת עמדתו לגבי הנושא המדובר. שאלות אלו נראות לכאורה פשוטות או "הכי קלות שיש, פשוט משרבטים משהו וזהו", אבל זה ממש לא נכון. בשאלה זו ישנן הרבה שאלות, וחייבים קודם כל לפרוט אותן.
מצד שני, היא מאפשרת לתלמיד מרחב גדול מאוד של תשובה, מחשבה ועמדה אישית איתה הוא יכול להביע, להזדהות או לבקר.
בסוף החוברת תוכלו לראות מקבץ שאלות עמ"ר מהשנים האחרונות. שאלות אלו יכולות להופיע בכל אחד מפרקי הבחינה.
15. לפניך רשימה של מקומות שהיו לסמל בעקבות האירועים ההיסטוריים שאירעו בהם: באזל, קטוביץ, סטלינגרד, נורמנדי, גוש עציון, הרובע היהודי.
בחר במקום אחד מן הרשימה, שהוא סמל חשוב בעיניך, וציין אותו.
הצג את האירוע ההיסטורי שאירע במקום שבחרת, על פי מה שלמדת.
הצג ערך שאפשר ללמוד מן האירוע שהצגת, והסבר מדוע ערך זה חשוב בעיניך.
גם בשאלות אלה אסור למהר ולענות ב'שלוף' אלא לתכנן את הצעדים. צעד ראשון הוא לכתוב כמה שאלות שואלים אותי כאן. גם כאן צריך לקרוא קודם כל את כל השאלה, כי לרוב בשאלות אלו יתנו לתלמיד מספר אופציות או נושאים לתשובה, ולכן הוא צריך לדעת על איזה נושא הכי טוב לו לענות.
במקרה שלפנינו יש שישה נושאים שונים וצריך לבחור את אחד מהם.
אז כמה שאלות יש לי?
1. ציין את המקום שאתה רוצה לעסוק בו. ציין זה אומר רק לכתוב אותו. למשל: באזל.
2. הצג את האירוע – המשמעות היא להסביר בקצרה מה היה האירוע. למשל: באזל – מקום הכינוס בו קיים הרצל את "קונגרס באזל", ובו למעשה הוקמה התנועה הציונית. זו הייתה פעם ראשונה שכל-כך הרבה נציגים מהעם היהודי התאחדו כדי לעסוק בנושא הלאומי היהודי. בקונגרס הוחלט שהתנועה הציונית תייצג את עם ישראל בשאיפתו להקים מדינה בארץ ישראל, בהסכמת האומות.
וכמובן שאפשר גם להרחיב.
3. הצג ערך שאפשר ללמוד מהאירוע. — כאן אין נכון ולא-נכון. אלא כל תשובה היא נכונה, כי אתה זה שצריך להסביר מה הערך שאתה חושב שאפשר ללמוד כאן. למשל: ערך האחדות, ערך הדבקות במטרה, ערך השלום, ערך האמונה בצדקת הדרך ועוד-ועוד.
4. הסבר מדוע ערך זה חשוב בעיניך. — גם כאן אין נכון ולא-נכון. אלא כל תשובה היא נכונה כי אתה צריך להסביר מדוע בעיניך הערך הזה חשוב. למשל אם בחרת בערך האחדות: כיוון שערך זה מאפשר להגיע להסכמה רחבה יותר בנושאים שונים, מאפשר לפעול בתקיפות, לפעול בכוח מאוחד שמצליח להוריד הרבה מחיצות. כאן, למשל בבאזל, רואים את ערך האחדות בזה שהגיעו נציגים מכל העולם בקונגרס הזה.
בהצלחה!